maandag 16 juni 2008

31 Mei. Verder gelopen naar Diest, waar we bij de kruisheren terecht kwamen voor een overnachting en over de mis van de zondag kregen we een mail die jullie al eerder konden lezen.
We hebben deze drie dagen met elkaar heel veel meegemaakt en voor mij was het fijn om te merken dat Harry en Erik er ook zo van genoten. Op zondag 1 juni gingen Harry en Erik weer richting Schoorl en vervolgde ik m'n weg richtin Leuven. Aan het einde van de dag is het altijd weer spannend waar je terecht zal komen, b.v bij de abdijen, word je toegelaten,hebben ze plaats? Of adressen zoeken bij het VVV. en als laatste een duur hotel, het blijft een avontuur!
Nabij Leuven kwam ik bij een hele grote abdij aan en je denkt wat zal hier huizen, het duurde heel lang voordat er een pater te voorschijn kwam maar gelukkig kon ik blijven, er woonden maar 6 paters en ik kon gelijk mee eten en bidden ik kom er goed in wat bidden betreft.
Ik ontmoette daar een interessante knul van 32 jaar, bankier van beroep maar gestopt omdat hij geld genoeg had en genoeg had van dat "wereldje" van geld tellen. Hij wilde meer tussen de gewone mensen leven, in het zakendoen weet je nooit of het echt is of toneelspel, hij was op zoek naar de ware mens. Aardige paters weer die me ook verschillende adressen meegaven van andere abdijen voor m'n verdere tocht.

1 opmerking:

Anoniem zei

Jan, je laatste rapport is van
31 mei. Behalve afzien is het ook vast wel genieten. Is beide het geval? Is het lichamelijk goed op te brengen? We hopen het en denken aan je. Wellicht ben je inmiddels doorgedrongen tot Frankrijk, waar er ook veel kloosters schijnen te zijn. Als je in de buurt van Vezélay komt ligt 50 km ONO daarvan de Abbaye de Fontenay (bij Montbard) van de orde der cisterciënzers (12e eeuw), dat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO schijnt te staan. Moet schitterend zijn net als de basiliek van Vézelay.
Ik zou wel een paar dagen met je mee willen lopen. In augustus na Zweden zal ik kijken of dat gaat lukken. of ben je dan al in Spanje?
Dan wordt het wel erg ver.

Veel succes en rust maar goed uit in de kloosters. We volgen de berichten.
Bert en Lena